Selasa, 2 Jun 2009

KURSUS BINA NEGARA


28hb Mei hingga 1hb Jun 2009 kursus BTN di Kem Bina Negara Bukit Sagu..best sangat sebab kem tu kat atas bukit, depan kem tu ada pemandangan bukit batu kapur yg menakjubkan (Bukitnya mengingatkan masa kat Temple Park)

Urusetia sporting, tempat penginapan pun selesa...toilet bersih dan xterputus bekalan airnya... kawasannya cantik sebab dalam hutan...tepi bukit...paling menarik sekali adalah pemandangan waktu pagi sebab waktu tu kawasan kem diliputi oleh kabus..peserta bebas utk wat LDK sama ada dalam bilik yg disediakan ataupun wat secara outdoor..tiap petang kawat xleh tinggal sebab urusetia yg jadi jurulatih aktiviti outdoor tu suka sangat kawat, tegas semacam maklumlah bekas askar .. disiplin memang kena jaga kalau tidak time tu juga kena sembur.


Ingat pada hari last tu, dah lepas exam, sementara tunggu majlis penutup je masing2 dah ghairah nak balik agaknya.. adalah sorang dua lupa plk peraturan sambil borak2 lepak hisap rokok di sebelah dewan.. tengah best borak sekali KJ nampak terus situ jugak kena marah sebab tak hisap rokok di tempat yang di tetapkan.. malu dah tua2 ni kena marah.. ape boleh buat minta maaf je la! tercalar juga imej kita kat situ.. tapikan kita insan biasa x lepas dari kesilapan kita sering alpa, sebab dah ghairah nak balik maklumlah.


Tentang modul lak, sebelum exam, diaorg akan bagi nota tapi ambik balik nota pandai2lahulangkaji.. tapi ari peksa lak...alat tulis pon disediakan..pendek kata kita cuma perlu bersedia dari segi mental dan fizikal..jangan anggap BTN nih program 'brain wash' walaupon lebih kurang camtu..anggap je masa BTN ni sebagai masa kita tambah ilmu yg kita xtahu dan mantapkan ilmu yg mmg kita dah tahu..BTN adalah masa yg baik utk kita berehat dari tugas seharian kita.


Aktiviti yang paling best adalah KEMBARA, meredah hutan di sekitar kem Bukit Sagu. Tapi sekejap je x puas. sempatlah redah paya masuk lumpur, main air sungai, redah denai dan hutan, panjat bukit dan tebing serta lurah. Dapatlah mengimbau kembali zaman kanak2 kita.. dapat menikmati keindahan alam, keunikan hutan di negara kita, menghayati keperitan dan kesusahan zaman orang2 tua kita dulu yg serba kekurangan bagaimana mana mereka hidup.

2 ulasan:

  1. Salam..
    Urmm nak tny mcm mane ye nk ke kem ni??
    Sy dapat tempat di kem yg sama dgn encik pd bln depan..

    Nk tny jgk ttg kemudahan bilik dkt sane, blk, dwn mkn mcm mane ye??
    Mcm kt kem askar ke, penjara ke??
    Maaf ye byk tnye.

    TQ

    BalasPadam