Jumaat, 1 Mei 2009

SELAMAT HARI PEKERJA


Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Takde bende yang nak ditulis hari ni.. hari ini merupakan ‘Hari Pekerja’. Sudah pasti ramai yang cuti..Kepada semua rakyat yang bercuti ‘ Selamat Bercuti’.. Manakala yang bekerja, tahniah dapat ‘Overtime ‘ tak dapat overtime jangan sedih kerana anda masih mempunyai kerja.. Yang bekerja sendiri, teruskan usaha anda mencari duit ..Suri rumahtangga selamat menjalankan kerja yang mulia… Yang takde keje , er.. pandai-pandailah cari kerja ye… @ ciptalah kerja.


Cerita pasal kerja ni.. Pengalaman aku selepas SPM tahun 1986, aku pernah bekerja di kilang tembakau selama beberapa bulan di pasir Mas, Kelantan. Gaji rm10 sehari dari pukul 7pg hingga 7ptg, kerja 6 hari seminggu.. sebulan dapatlah rm260.

Selepas STPM, pernah buka gerai meniaga burger dan menjual air di Kuala Krai.. selepas tu bekerja sebagai buruh kasar punggah batu, beberapa bulan. Tak tahan penat dan masalah tokey lambat bayar gaji, aku berenti. Tengok kawan2 sekampung dah ramai dapat kerja, akhirnya aku bertekad untuk ke KL. Di KL aku bekerja di kedai iklan di Kampung Baru. Gaji rm10 sehari. Sambil bekerja di sebelah malam aku masuk kelas Grafik di kolej swasta. Pada hari minggu aku selalu bantu kawan berniaga kraftangan & buat lukisan di Pasar seni.

Selepas beberapa bulan bekerja di kedai iklan aku tukar kerja sebagai pelukis di Kampung Pandan dapat gaji rm300 sebulan. Sepanjang berada di KL aku pernah bekerja sbg pekerja am di pasaraya, pernah bekerja di petrol pam, pernah bekerja waitres di hotel, pernah bekerja sebagai pemandu teksi. Pernah bekerja di Pizza Hut dan di kilang Avon. sebelah petang aku sempat jg membantu kawan berniaga kelapa dan menjual ikan di Pasar Keramat semuanya terpaksa dilakukan kerana tuntuhan hidup di kota.

Pertengahan tahun 1989 aku mendapat tawaran kerja sementara di Amanah Saham Nasional. Aku rasakan ASNB sebuah badan yang besar, aku memilih bekerja di sana kerana lebih terjamin. Kerana sudah merasa berbagai kerja yang agak kasar dan lasak, ingin pula aku cuba bekerja dalam pejabat ber'air-cond' dengan berpakaian yang kemas dan cantik. Pada 1hb Sept. 1991 aku telah di lantik ke jawatan tetap. Dalam pada tu la aku bawa teksi pada sebelah malamnya maklumlah nak cari duit lebih.

Menjelang akhir tahun 90-an kerana beberapa masalah yang tidak dapat dielakan aku terpaksa berhenti kerja di ASNB, dan pulang ke Kelantan. Sekembali ke kampung aku bekerja sendiri. Dan kerja yang paling memenatkan, mencabar kesabaran dan menyiksakan adalah semasa membuat kerja Catering. kerana kegawatan ekonomi pada masa tersebut kontrak untuk catering dikurangkan. Dari Kg aku terpaksa ke KB mencari kerja dan aku bekerja di kilang batik beberapa bulan. Terpaksa berulang dari K.krai ke KB. dengan jumlah gaji yang tak seberapa tidak praktikal untuk aku berulang alik & akhirnya aku bekerja di Restoren, kemudian bekerja di kedai komputer sebagai pekerja am dan tutor dan pernah menjadi buruh binaan bahagian angkut batu bata dan bancuh simen.. amat memenatkan, kena pula kerja dalam bulan puasa. Aku juga pernah berniaga sendiri tapi malangnya semuanya tidak kekal..

Dalam kesempitan, dalam mencari ruang2 berniaga dan peluang2 pekerjaan.. pada tahun 2003 aku mendapat peluang menyambung belajar di UPSI dan peluang tersebut tidak aku lepaskan kerana bagiku itulah satu2nya peluang untuk aku mengubah hidup.. dan syukur hari ini walaupun perjalanan aku agak jauh,aku sampai jua di sini.. dan ape yang aku perolehi hari ini merupakan sesuatu yang "terlalu berharga", kerana setiap perjalanan itu bukanlah semata-mata kerana destinasinya tapi ape yang lebih penting adalah ape yang dikutip sepanjang perjalanan

Dari pengalaman ini, sememangnya telah banyak kerja yang terpaksa aku lakukan tapi ini bukan bermakna aku jenis suka melompat kerja.. tapi kerana keadaan & masa.
Akhir kata ”Selamat Hari Pekerja” untuk semua warga pekerja, bekerjalah dengan ikhlas semuga dilimpahi dengan rezeki yang lebih.. bagi anak2, pelajar dan yang masih mencari kerja semuga menjadi panduan agar sabar menghadapi cabaran, bukan senang untuk senang dan yang telah bekerja bersyukurlah, janganlah sombong, renung2lah ke bawah.. semoga semua lebih produktif, kreatif, innovatif dalam melakukan tugasan.

3 ulasan:

  1. semestinya dah banyak pengalaman yang ckgu ade...sy bangga dgn kebolehan ckg mencuba banyak perkara

    BalasPadam
  2. muzaf.. maaf sy x berapa perasan tp kalau tengok sy kenal.. spt yg dikatakan setiap perjalanan itu bukanlah semata-mata kerana destinasinya tapi yang lebih penting adalah ape yang dikutip sepanjang perjalanan itu.. setiap orang akan menghadapi dugaan yng berbeza.

    BalasPadam
  3. muzaf baru saya perasan rupanya awak muzaffar..

    BalasPadam