Ahad, 12 April 2009

TANGGA, JAMBATAN & BECA




Ada beberapa benda yang agak unik dan menarik di tempat aku antaranya iaitu Tangga Bradley, Jambatan Gantung Sungai Nal, Taman burung dan Beca roda tiga.

Tangga Bradley (kini dikenali sebagai Tangga Krai) merupakan struktur yang dibina untuk menyukat paras air di dalam Sungai Kelantan. Tangga Bradley yang terletak di Kuala Krai ini mempunyai 79 anak tangga dan memiliki ketinggian kira-kira 31 meter dari tebing sungai.

Tangga Bradley ini dipercayai telah dibina pada tahun 1927 hingga 1929. Nama Bradley diambil sempena nama Ketua Pentadbiran Jajahan Kuala Krai pada masa itu, iaitu Mr. Gerald Bradley (1927 - 1955). Kegunaan utama Tangga Bradley adalah sebagai jeti perhubungan bagi penduduk yang tinggal di sepanjang Sungai Dabong, Sungai Galas dan Sungai Lebir untuk menjual barangan hasil pertanian ke pasar Kuala Krai. Selain itu, ia juga digunakan sebagai tempat kawalan / bacaan aras Sungai Kelantan semasa musim tengkujuh




JAMBATAN GANTUNG SULTAN ISMAIL SUNGAI NAL…
Jambatan ini juga dikenali sebagai Gertak Gantung Sungai Nal. Ia merupakan satu-satunya jambatan gantung di Negeri Kelantan. Jambatan ini amat penting bagi menghubungkan Kota Bharu dengan Kuala Krai melalui jalan raya pada masa dulu. Ia dibuka pada 19 April 1932 oleh KDYMM Sultan Ismail Ibni Sultan Muhamad IV. Reka bentuknya menyerupai kebanyakan jambatan yang terdapat di Eropah. Struktur binaannya menggunakan besi keluli begitu teguh dan kuat. Panjangnya 70 kaki dan lebar 30 kaki. Tali besi yang menggantungkan jambatan ini berukuran 12 inci lilitan dan dipintal pada bahagian luar dengan dawai besi lebih kecil menampakkan seperti tali berpintal. Mulai tahun 1986, jambatan ini tidak lagi digunakan kerana jambatan baru berhampiran telah siap dibina. Ianya dikekalkan sebagai warisan sejarah.




BECA RODA TIGA @ TEKSI..

Semasa balik kampung pada cuti pertengahan penggal, sempat juga aku merayau2 di Bandar Kuala Krai… saja jalan2 sambil ambil kesempatan singgah di gerai makan menikmati makanan tempatan.

Dalam pada itu juga telihat olehku satu kenderaan yang sememangnya dianggap kian pupus iaitu beca roda tiga atau kalau tempat aku panggil teksi. Rasanya tidak banyak tempat di Malaysia kini yang masih mempunyai kenderaan ini antaranya yang terkenal terdapat seperti di Melaka, P.Penang dan Kota Bharu. Malah di Rompin sepanjang aku di sana rasa tak pernah jumpa pun.

Teringat aku masa kecil dan sekolah dulu, kerap juga aku dapat khidmat beca nih, selalunya bila dah terasa penat sangat jalan kaki ataupun terpaksa membawa banyak barang. Generasi kini munkin tidak mengetahuinya malah anak2 aku tak pernah merasai betapa seronoknya menaiki beca.

Begitupun sekarang sudah berkurangan beca ni di bandar2. Kerana khidmat pengangkutan yang lebih selesa sudah mengatasinya. Cuma sesekali saja kelihatan rombongan pelancung asing mengguna khidmat beca nih.


Antara ’port’ yang selalu penarik2 beca ini ‘parking’ adalah depan pasar Kuala Krai. Aku masih ingat seorang penarik tua yang selalu tidur atas becanya tidak kelihatan kali ini… Antara lain aku lihat orang lain sempat rehat tidur terlentang di atas becanya, kerana tiada perkhidmatan diperlukan. Dalam hati aku mungkin orang tua tersebut sudah tiada lagi kerana dia sudah tua dan da'if. Kadang2 aku sempat juga aku mengajaknya minum bila dia menyapa aku tika aku melintasinya disitu.


2 ulasan:

  1. beca atau teksi tu kami di penang naik untuk pusing2 padang kota je dulu, kini kita dapat lihat `orang putih'je naik ; orang Msia? amat kurang yang guna di penang ni itu pun kalau nak ke market.......

    BalasPadam
  2. puteri azizul..
    terima kasih atas kunjungan, orang penang ke? saya dah lama tak ke penang

    BalasPadam