Rabu, 18 Februari 2009

BANJIR DI KUALA KRAI


Pada cuti sekolah hujung tahun 2008 dulu aku berkesempatan berada di kg. Masa tu musim tengkujuh mula melanda negeri-negeri pantai timur. Hujan lebat selama dua hari berturut-turut telah menyebabkan air Sungai Kelantan naik secara mendadak dan menenggelamkan beberapa tempat termasuk jalan utama sekitar Kuala Krai. Selain daripada itu, perkhidmatan keretapi juga nyaris terbantut berikutan air yang naik hampir menenggelamkan laluan keretapi di Kuala Krai.

Warga Kelantan yang pulang melalui Gua Musang pada hari berkenaan terpaksa menghentikan perjalanan mereka di Kuala Krai. Kebanyakan mereka adalah berasal dari daerah lain seperti Kota Bharu, Pasir Mas, Jeli dan kawasan lain yang perlu melalui Kuala Krai untuk ke destinasi mereka.

Semua hotel dan rumah tumpangan pada hari tersebut penuh, semuanya sudah di tempah. Aku juga antara yang terpaksa mencari rumah tumpangan untuk sedara aku dan kawan-kawannya dari Kuala Lumpur untuk ke Kota Bharu. Berikutan itu terdapat banyak kereta, lori dan bas yang tersadai di simpang Guchil. Antara tempat yang terjejas teruk ialah Kg Sg Durian, Kg Kenor, Kg Tualang, kg Bedal dan kawasan-kawasan rendah yang lain. Best juga dah lama tak tengok suasana seperti ini, seingat aku kali terakhir aku dapat merasai pengalaman banjir di kampung pada tahun 1988, masa tu aku tengah ambik STPM.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan