Sabtu, 25 Julai 2009

ENTAH APA APA..

Merenung anak2 yang bermain di halaman petang2 begini teringat sy zaman kanak2 dulu. Sebut saja permainan seperti aci sorok, batu seremban, bulu ayam, cari cucu, teng2, congkak, galah panjang, gasing, guli, jala itik, konda kondi, sepak raga, wau, police entry, baling tin, tarik upih, bidas getah, berebut tiang dan berbagai bagai lagi permainan rakyat atau boleh dianggap tradisional yg sering di mainkan sewaktu di kampung dulu.

Anak2 zaman sekarang rasanya sudah tidak tahu sangat tentang permainan2 seperti ini, malah mungkin ada yang tidak pernah dengar langsung. Zaman yang berubah telah menjadikan anak2 lebih asyik dengan TV atau permainan vedio atau internet sahaja. Mereka lebih asyik terperap di dalam rumah mungkin hingga berjam2. Perkembangan teknologi bukan bermakna tidak baik, tapi ada juga kesan negatifnya spt membataskan anak2 kita untuk bergaul dgn rakan2 sebaya dan masyarkat persekitaran.

Permainan2 yg dimainkan dulu2 sebenarnya dapat membentuk interaksi, kerjasama, keseragaman, persefahaman dan saling mengenali. Kita akan bermain secara beramai2 malah ada yg datang dari kg sebelah. Sebab itulah masyarakat kita dulu saling mengenali antara satu sama lain. Pergaulan dgn masyarakat penting untuk membentuk keperibadian anak2 ianya satu pembelajaran ttg kehidupan secara tidak lansung yg menjadikan mereka lebih matang dan mampu menyesuaikan diri dgn persekitaran dan masyarakat.

Saya mengatakan begitu kerana saya teringat anak2 buah sy dari bandar jika pulang ke kampung mereka dilihat agak sukar menyesuaikan diri dengan kehidupan kampung. Tak pandai itu, tak pandai ini, tengok kucing takut, tengok ayam takut, tengok kambing takut dan semuanya janggal bagi mereka, malah macam2 lg hal yg timbul kekadang melucukan dan kekadang mengecewakan saya. Daya tahan mereka lemah. Kreativiti mereka kurang biarpun mereka dr segi akedemiknya baik. Maklumlah orang bandar! ..tp jgn sampai kemajuan dunia yg merangsang kita untuk kemajuan, kemodenan, bekerja, dan berusaha itu mengajarkan untuk meninggalkan tradisi kita orang Melayu dan mengurangi nilai2 murni yang sedia ada dan pernah menjadi suatu kebanggaan atau aset bangsa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan