Rabu, 24 Jun 2009



Arca berasal dari perkataan ‘Sculpere’ (Yunani) membawa makna, mengukir, menebuk, memotong, melarik dan sebagainya.(gaunt 1966)
The ancient defenition of sculpture are also included the modeling of such pliable materials as clay or wax, to produce figures in relief or in the round.
Greek developd an ideal standard for the sculptured human form that was considered the perfect- physical organization- harmonious, balanced and totally related in all part.
“Sculpture is an art of palpation, an art that give satisfaction in the touching and handling of an object”. (
Herbert)

Seni arca adalah merupakan salah satu cabang dari bidang seni halus. Ianya berbeza dengan cabang cabang seni halus lain seperti lukisan atau catan kerana ianya berbentu 3D. Tetapi bagi kita masyarakat Malaysia seni arca tidak begitu mendapat perhatian kerana seni arca di Malaysia boleh dikatakan masih baru dari segi penglibatan pengarca berbanding dengan catan.
Arca di Malaysia rata-ratanya hanya diguna pakai bersempena tema tertentu seperti Laman Asia, Arca di bangunan perniagaan dan sebagainya. Seni arca masih belum diketengahkan dan dilibatkan secara serius. Pameran bagi pengarca tempatan jarang diadakan berbanding diluar negara seni arca dan catan berkembang seiring. Masalah ini terjadi berkemungkinan kebanyakan arca yang dihasilkan mempunyai kelemahan seperti penguasaan tenik, bahan dan permasalahan bentuk itu sendiri.
Tetapi dalam pengamatan saya, pengarca di Malaysia kini sudah matang dari segi idea dan pengubahan media yang digunakan. Permasalahan yang utama yang saya lihat, seni arca masih belum dapat diterima oleh masyarakat Malaysia itu sendiri. Hanya segelintir sahaja yang memahami seni dan menerimanya. Ia berkemungkinan besar disebabkan faktor budaya dan agama yang dianuti oleh masyarakat Malaysia terutamanya kaum Melayu yang rata-ratanya beragama Islam. Anggapan mereka barangkali arca dikaitkan dengan berhala yang sememangnya dilarang dalam agama Islam itu sendiri.
Walhal, karya seni arca di Malaysia kini dihasilkan mempunyai sebab-sebab tertentu. Banyak contok-contoh karya seni arca di Malaysia yang dapat kita lihat di merata tempat seperti di galeri-galeri dan sebagainya. Kebanyakan arca yang dihasilkan berkenaan dengan kebudaan dan kepercayaan masyarakat Malaysia. Ini kerana masyarakat Malaysia mempunyai pelbagai kaum dan budaya. Kita bertuah kerana kita mempunyai masyarakat yang pelbagai yang membolehkan kita berkongsi budaya sesame sendiri. Ini menjadikan seni arca dan catan khususnya dapat dimartabatkan dengan penglibatan pengarca yang mempunyai latar-belakang yang pelbagai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan