Sabtu, 2 Mei 2009

PUBLIC SPEAKING



Bila bercakap tentang pengucapan awam @ public speaking memang aku akan elakkan, memang aku lemah sikit kalau nak bercakap depan-depan orang ramai, kalau dapat bercakap pun aku sendiri tak tau kat mana aku berdiri macam melayang-layang. Kalau di perhimpunan memang aku tidak mahu bercakap di depan, kalau boleh elak aku akan elakkan bagilah pada mereka yang suka bercakap. Tapi sebagai guru nak tak nak memang kena bercakap.

Teringat semasa di Permai Inn, aku salah seorang yang terpaksa membuat pengucapan awam. Tercungap-cungap juga bercakap dan terpaksa menggunakan teks kalau tidak takut ’blank’. Waktu tu betul2 kena ada self confident dan aku akui aku belum cukup self confident dalam diri bila bercakap di kalayak ramai.

Orang2 yang berjaya kebanyakkan mempunyai Public Speaking yang bagus dan tak kira la siapa dia, businesman, penyanyi, guru, ahli politik dan Ahli sukan semuanya mempunyai teknik public speaking yang tersendiri bagi menarik perhatian orang lain bila berdepan di depan orang ramai dan tak mustahil kita tak boleh lakukan seperti diorang buatkan.

Yela kalau nak berjaya kita kena jugak kuasai ilmu dalam Public speaking untuk memperkembangan apa bidang yang kita buat. Untuk menyakinkan orang nie bukan satu benda yang senang. Kalau kita tak boleh menyakinkan 1 orang macam mana kita nak menyakinkan ramai orang.

Sebenarnya aku ni jenis lebih suka buat dari bercakap.. bukan takde idea tapi bila ada idea aku buat catatan @ buat pengeraman & aku buat ape yang difikirkan tadi, itu mungkin teknik2 orang seni, tapi semua orang ada cara masing-masing terpulanglah. Tapi aku sedar, kelemahan aku kurang idea2 spontan.. kena relaks dulu baru datang idea sebab tulah bila kena public speaking bercakappun tak lama.. sekejap cukup, sebenarnya takde idea lagi.

Walaupun kita bukan orang politik yang petah bercakap aku percaya kita boleh lakukan yang terbaik untuk diri sendiri. Orang tak ada pendidikan tinggi juga mampu berdiri lebih tinggi jika ade usaha untuk mengubah keadaan.

Kepada rakan2 yang sudi membantu kiranya dapatlah memberi tips2 @ sudi menunjuk ajar aku supaya dapat memantapkan dan lebih mahir dalam public speaking.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan