Sabtu, 31 Oktober 2009

SOSIAL NETWORKING


Kebelakangan ini kita sering mendengar tentang ‘social networking’ Atau penggunaan facebook @ friendster yang fungsinya kira2 hampir sama sahaja. Hampir semua orang membicarakannya, di mana2 sahaja.

Menurut maklumat sejarah Facebook pertama didirikan pada tahun 2004 oleh seorang Mahasiswa Harvard University yang bernama Mark Zuckerberg. Pada awalnya facebook ini dibuat hanya untuk kalangan terbatas yaitu untuk mahasiswa Harvard bagi kemudahan perbincangan antara student atau dgn pensyarah.

Namun sekarang facebook telah dibuka keanggotaanya untuk umum. Mark yang memang hobi mengkotak katik program pembuatan website berhasil menulis kod original Facebook dari kamar asramanya. Untuk mengasilkan situs ini, ia hanya melakukannya dalam waktu sekitar dua mingguan sahaja. Mendapati Facebook mampu menjadi magnet yang kuat untuk menarik banyak orang bergabung, ia memutuskan mengikuti jejak Bill Gates memilih untuk lebih serius dalam bidang ini.

Bersama tiga rekannya andre McCollum, Dustin Moskovitz, dan Chris Hughes, Mark kemudian membuka keanggotaan Facebook untuk umum. Dan sekarang Mark Zuckerberg dinobatkan sebagai orang terkaya ke 4 versi majalah Forbes. Kekayaannya disebutkan 'hanya' 1.5 milion AS dolar. Namun Zuckerberg baru berusia 23 tahun.

Untuk saat ini , Facebook telah memiliki jumlah keanggotaan lebih dari 64 juta anggota aktif. Jumlah tersebut merupakan yang paling banyak di antara website lain yang bergerak di bidang sekolah/perguruan tinggi di dunia. Dalam tempoh 1 tahun, peringkat Facebook naik dari 60 menjadi peringkat 70 sebagai website yang paling banyak dikunjungi setiap harinya. Sedangkan sebagai situs foto, Facebook telah melampaui Flickr dengan jumlah foto 8.5 juta foto setiap harinya.

antara gambar bersama teman2 lama semasa di Pantai Morib sekitar tahun 1990 dulu yang saya jumpa dalam facebook

Antara manfaat dari Facebook yang paling terasa bagi kita adalah untuk menambah teman dan menyabung silatulrahim. Kita tidak hanya dapat berhubungan teman sekolah, kuliah maupun teman kerja, tetapi juga berhubungan dengan orang-orang di kota lain bahkan dari negara lain…. Sejak saya mula melibatkan diri dgn facebook, dlm masa beberapa hari saja saya telah dpat bertemu semula dgn ramai kawan2 lama yg sudah 10 tahun lebih tidak jumpa atau terputus hubungan. Walaupun secara maya tapi nostalgia2 lama dpt membaur semula kenangan bersama teman2 lama, seolah2 baru seperti semalam kita berpisah.

Saranan saya kita sebagai pengguna tidak perlu pening untuk memilih facebook, friendster atau mana mana situs lain. Teknologi dibuat untuk memudahkan,bukan untuk membuat orang bingung. Dan kita tidak perlu menjadi korban keganasan teknologi tersebut. Jangan sampai kita milih facebook cuma ikut Trend orang orang sedunia. Ingat ya.. untuk berjaya, hidup kita harus seimbang antara dunia dan akhirat. Karena menurut saya yang paling penting adalah Silaturahim dpt dijalinkan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan