Sabtu, 4 Julai 2009

LAGENDA YANG MENCETUS FENOMENA

Sudah seminggu Michael Jackson meninggal dunia, namun cerita tentangnya masih hangat diperkatakan .. berbagai cerita dan spekulasi yang timbul menjadikan ianya sentiasa hangat dan sensasi. MJ memang manusia pelik dan begitulah penghibur hebat yg bergelar Raja Pop Dunia, dia adalah lagenda juga boleh dikatakan raja yg tiada ganti setelah kehilangannya.

Hari ini saya ke Kuantan, mengunjungi satu pasaraya untuk membeli belah. Di sini sana masih kedengaran lagu lagu MJ di mainkan di kedai kedai lagu dan muzik. Sama seperti suasana sewaktu tahun 80-an, Ia seperti mengimbau zaman kegemilangannya bagaimana suasana waktu itu pengaruh muzik MJ mula menjadi kegilaan remaja tidak kira dimana mana. Bukan sekadar Muzik dan tarian malah gaya dan pakaian turut menjadi ikutan. Masih saya ingat waktu itu bagaimana kasut ’Larrie’ laku bagaikan goreng pisang panas. Saya juga turut sempat membelinya sepasang. Dari kasut, stokin, seluar, baju, jaket dan topi semuanya menjadi ikutan dan kegilaan.

Saya bukanlah peminat beliau, namun saya kagum dengan bakatnya. Beliau antara manusia yang hebat, dan kehebatan itulah yang menarik perhatian saya. Saya membesar pada zaman kegemilangannya. Saya tahu tentangnya, fenomena yang dicipta melalui lagu, tarian, muzik, pakaian, dan gayanya mempengaruhi seluruh dunia. Tidak hairanlah mengapa beliau mempunyai berjuta peminat fanatik di seluruh dunia. Ia mencipta revolusi muzik, setiap persembahannya penuh bertenaga dan bermakna. Muziknya telah mencipta pengaruh menyatukan kaum, merobohkan benteng perbezaan warna kulit dan keturunan.

Beliau telah memiliki segalanya, nama, kemasyuran, pengaruh, kemewahan dan empayar, namun beliau masih terasa kekurangan sesuatu. Saya bangga dan bersyukur dengannya kerana akhirnya beliau bertemu juga dengan apa yang dicari iaitu ‘Islam’. Semuga bersemadilah MJ dengan aman di sisi Tuhan yg Esa. Al- fatihah buatnya.


Pernah terdetik di hati ini ..jika dengan sedikit bakat yg di anugerah Tuhan ..manusia ini dianggap hebat dgn mampu memberi kesan kepada kita bagaimana sekiranya kita ada pada zaman kehidupan Nabi (manusia yang paling hebat) atau zaman kegemilangan Islam waktu itu, Fenomena dan auranya sudah pasti memberi kesan berpuluh kali ganda mendalamnya. Bukan niat untuk membanding tp cuba menghayati sejarah dan perjuangan Baginda s.a.w semuga kecintaan ini kian mendalam kepadanya.

2 ulasan:

  1. Pok Su,

    agak sibuk sedikit lah, pasal buku baru... apa khabar?

    BalasPadam
  2. Hi.
    seankatan usia dengan Mikhail...younger by one year...
    Luv all his songs...He is Legend!
    May Allah Bless him.

    BalasPadam